Ruvuma' A case
of compromised
Journalism

SCRIBES ALLEGEDLY REFUTED AN EXPOSE BY A COLLEAGUE




Ruvuma: A case of compromised Journalism




Ruvuma: A case of compromised
Journalism

SCRIBES ALLEGEDLY REFUTED AN EXPOSE BY A
COLLEAGUE

Ruvuma: A case of compromised Journalism -



# e

Pupils captured in a grass thatched classroom at Ulamboni Primary School in Kizuka ward in Songea District Council,
Ruvuma Region. However Government officials claim that this is not a class room but, a place where pupils are served with

porridge.

COVER CAPTION:

A makeshift bridge at Mipeta village, Muhukuru ward in Songea District Council which connects the area with Mbinga
where the villagers go for treatment at the nearest Kalembo Health Centre.

Ruvuma: A case of compromised Journalism




Media Council of Tanzania (MCT)

P.O Box 10160, Dar es Salaam, Tanzania.

Tel: +255 22 27757228 /2771947
Mob: +255 784 314 880,
E-mail: media@mct.or.tz

Website: www.mct.or.tz

Ruvuma: A case of compromised Journalism

©Media Council of Tanzania (MCT) 2019

ISBN 978-9987-710-74-4

Ruvuma: A case of compromised Journalism




ACKNOWLEDGEMENT:

This report is a result of coordinated efforts by the Media Council of Tanzania (MCT) secretariat,
the investigators, journalists who are members of Ruvuma Press Club, Ruvuma regional and
district leaderships and other stakeholders who together made this work possible.

The probe team was composed of Team Leader Hamis Mzee —an editor with the MCT, and
members: Florence Majani, Media Policy, Programme and Advocacy Officer with the Tanzania
Media Women's Association (Tamwa) and Lucas Liganga, an associate editor with The Guardian
Limited.

MCT is indebted to the team members for devoting their invaluable time and all stakeholders
for their constructive responses, comments, opinions and suggestions.

Ruvuma: A case of compromised Journalism




CONTENTS

ACKNOWLEDGEMENT .....tiiiiiiiiniiniinstiiiinntiieeessntsenssistsessssssssssssessssssssessssssesssssssssessessssess 6
1.0 INTRODUCTION: ....coiiiiiiniiniiniinniniisiesiisnisnississismessesssesssesssesssesssesssessssssesssssssssssessasns 8
2.0 BACKGROUND  ....uiiitiintiintiiniinicneiniinieniiseisicssisnsississssisssisssssssesssssssssssssssssssessssssssssssssases 9
3.0 TERMS OF REFERENCE OF THE INVESTIGATION: .....ccooveviieinneinrnennsnecnsnnisssecsssnesanes 9
4.0 MODUS OPERANDIL....ucciiiiiiiittinitinitcnieenseenseeinieiiseissecssiesstesseesssesssesssssssssssessssssss 10
5.0 SONGEA INVESTIGATION ...tiiiiiitiinniiiitinniiceinnieseesseesssesmsessissesossssssssssessses 10
6.0 INDIVIDUAL ACCOUNTS.....uciirtiirtiistinntinsniiseesistsiaessssesessssssstsssssesssssssssesssssssssessssssessessnss 13
7.0 CONCLUSION ...uuiiiiiniinniniennenssennessissessissessessessssssssssessssssessssessssssssssssssasssssssssssassssssss 25
8.0 RECOMMENDATIONS: ....uuiiniiiiiiintintiniiniinnennicneinesneeneisessienessssssossssssssessssssess 26
10.0 PHOTOS AND APPENDICES........cconvinniiniinniinniennieinneinieinmiinseessiesssessmesssesssesssseses 28

Ruvuma: A case of compromised Journalism 7




1.0 INTRODUCTION:

1.1  On October 12, 2018, Geofrey Nilahi, a journalist based in Songea, Ruvuma
Region, wrote an email to the MCT, informing the Council of threats against
him by Government officials in the region. Nilahi is the area correspondent for
two Dar es Salaam-based media houses: Channel 10 and the Tanzania Daima
newspaper.

The journalist claimed that the threats stemmed from his report on the poor
state of schools in the rural areas of Mipeta and Lunyele in Mhukuru Ward.
He visited the villages on September 26, 2018 following a tip off indicating
that residents in the areas faced numerous challenges, including a poor state
of roads and a non-functional dispensary.

Also, Muungano Primary School in the area had closed for lack of teachers and
classrooms that were in a state of disrepair. On top of that, there were broken-
down bridges.

The airing and publication of the reports provoked public reaction on the
various social media platforms. This upset leaders in Ruvuma Region who felt
obliged to visit the mentioned areas on different occasions.

Nilahi told MCT that following his report, Christina Mndeme, the Ruvuma
Regional Commissioner, summoned him to her office. She told him that she had
been directed by the CCM national chairman to explain why she had allowed
a journalist to file a report that was so negative to the ruling party.

The journalist was asked to explain his report. Also, Ruvuma regional leaders
and those of Songea District accused him of tarnishing the image of Hon Jenista
Mhagama, the Member of Parliament for Peramiho.

The officials accused Nilahi of focusing his reports on negative issues while
ignoring the positive ones. But the reporter, in his defence, said that he had
reached out to Hon Mhagama by phone and text messages, in order to balance
the story, to no avail, as she was consistently unavailable.

Nilahi said that it was then that the Ruvuma officials, as a counter measure,
assigned journalists from rival media houses to write stories to dispute his
reports about the state of schools in Songea District. He named some of the
media outlets that ran counter-stories, including: Majira newspaper, Star TV,
Azam TV and Mwananchi Communications Limited newspapers.

The journalist felt threatened and reported to the Songea Officer Commanding
District (OCD). However, he said, the police chief brushed him aside, saying
that the threats were unreal and were orchestrated by hooligans.

Article 3 (e) of the MCT Constitution obliges the Council to maintain a register
of developments likely to restrict the supply of information in public interest

Ruvuma: A case of compromised Journalism




and importance, keep a review of the same, and investigate the conduct and
attitude of persons, corporations and governmental bodies at all levels, towards
the media, and make public reports on such investigation. The MCT formed a
three-member team to pursue and investigate Nilahi’s claims. The team aimed
at establishing whether the journalist’s reporting was fair and whether he did
receive threats from regional authorities following his reports.

The investigation would reveal whether there was any press freedom violations
and make recommendations to the Council.

2.0 BACKGROUND:

21 All major media houses in Tanzania have representatives in Ruvuma Region.
The media houses and newspapers with representatives or correspondents in
the region include Tanzania Broadcasting Corporation (TBC), MCL, Majira,
Tanzania Daima, Mtanzania, Habari Leo, Nipashe, Radio One, Radio Free
Africa, Azam TV, Channel 10 and Star TV. There are also Key FM and Jogoo
FM, both of which are based in Songea.

There are about 80 journalists in Ruvuma Region and 38 of them are members
of the RPC. And, 15 out of the 38 members of the RPC are practising journalists
while the remaining are inactive.

3.0 TERMS OF REFERENCE OF THE INVESTIGATION:

3.1 The terms of reference were:
(i) To establish what happened on September 26, 2018, in Songea District,
Ruvuma Region, regarding a journalist covering a story on the closure
of Muungano Primary School in Songea District;

(i) To determine whether the reporter was threatened, by whom and for
what reasons;

(iii) To investigate the relationship between Ruvuma Region media
practitioners and their sources as well the relationship between them
and the district and regional authorities;

(iv) To investigate other press freedom violations, if any, which
compromise the work and safety of journalists in Ruvuma Region;

(v) To enquire on the overall working environment of Ruvuma Region
journalists and examine if there are indicators of danger facing them as
they conduct their duties and make recommendations;

Ruvuma: A case of compromised Journalism




4.0

5.0

(vi) To recommend follow-up and/protection mechanisms and or remedial
measures that can be undertaken by the Council and its partners;

(vii) To work in a team of three consultants with the support of the
Chairman of Ruvuma Press Club in the execution of this assignment;

(viii) To prepare a report outlining the findings of the probe as well as
giving recommendations for action by MCT and her partners and

(ix) To keep the Council reasonably informed on the Team’s progress
and promptly inform the Council if circumstances arise that might
jeopardise the success of the assignment.

MODUS OPERANDI

41 The investigative team obtained most of its findings through interviews with
the alleged victim, the Chairman of the Ruvuma Press Club, journalists based in
Songea and Ruvuma regional authorities. The team also made use of reference
materials such as newspaper cuttings, video clips and statements.

SONGEA INVESTIGATION

OVERVIEW

51 The MCT Secretariat received a “rare” complaint from a journalist based
in Songea, Ruvuma Region, against media colleagues who were allegedly
compromised by regional and district leaders to refute his exposé on a
dilapidated and dangerous bridge, poor classroom facilities and poor health
service delivery in Mipeta, Lunyele and Mhukuru in Songea District.

The MCT dispatched a team to Songea District on November 10, 2018, to
investigate the complaint. The incident is viewed as rare because previous
cases that MCT had to investigate always involved authorities harassing
journalists.

The Songea case was unique in the sense that reporters allegedly acted like
a pack of hounds to attack a fellow reporter who they allegedly isolated and
branded a liar for his reports. In addition, the reporter expressed fear for his
life. He reported that suspicious, unknown people followed him wherever he
went, and one night, he heard strange voices outside his house.

To get to the bottom of the matter, the MCT team investigating the case
interviewed seven Songea-based journalists including the complainant,

Ruvuma: A case of compromised Journalism



Geofrey Nilahi. It also talked to regional as well as district leaders.

Other journalists interviewed include: Andrew Kuchonjoma - the Chairperson
of the Ruvuma Press Club, Amon Mtega from the Mtanzania newspaper,
Joseph Mwambije from ITV, Mawazo Mwaijenga from Azam TV, Joyce Joliga
of MCL and Crencesia Kapinga who works for Majira newspaper.

The MCT probe team also interviewed Ruvuma Regional Commissioner
Christina Mndeme, the Songea District Commissioner Pololet Mgema and
Chairman of Songea District Council Rajabu Mtiula. The team also conducted
a telephone interview with a Councillor who identified himself as Manfred
Nzuyu.

It has since emerged that Geofrey Nilahi acted on a tip off from Simon Kapinga,
a Councilor for Muhukuru Rilahi. The reporter then visited Mipeta and Lunyele
villages on September 26, 2018, and wrote about the poor state of schools in
Muhukuru Ward.

The print version of his report was published in “Tanzania Daima” on October 4,
2018 under the headline, ‘'Kamwelwe, Ndalichako na Ummy wanajua madudu
haya?’ (Kiswahili for “Are Kamwele, Ndalichako and Ummy aware of this rot?).

The treatment of the story by the editors of Tanzania Daima, complete with
photos of the ministers responsible for health, education and infrastructure
without comments from any of them was dramatising and was linked to the
ongoing political rivalries in Songea. It was interpreted by the MCT team as
the proverbial scenario where you pour “salt onto a wound”.

Another story was aired on Channel 10 TV on October 14, 2018. The stories were
accompanied by images showing hapless pupils sitting on bricks in a thatched
classroom. They also showed images of pedestrians crossing a bridge made of
twigs dangling dangerously. Members of the public were not permitted to use
an adjacent private bridge in good condition that belonged to a local church.

The stories which incensed and catapulted the regional and district leadership
into action were professionally malnourished as they were not multi-sourced
and the authorities had not given the right to respond.

From the interviews carried by the probe Team, what actually led to the angry
reaction were story clips posted online with background music of a popular
CCM propaganda song titled, Mtaisoma Namba” (Kiswahili jibe meaning “You
will just read the number plates”), which literally teases political opponents
about a CCM progressive caravan on the move. In this case the song seemed to
mock voters of the Peramiho MP that instead of developing the constituency
she had done the opposite.

Nilahi acknowledged writing the stories but distanced himself from the social
media posts propaganda.
However, political leaders in the region blame the journalist (Nilahi) for

Ruvuma: A case of compromised Journalism




the posts. Rajabu Mtiula, the Chairman of Songea District Council cited the
Kiswahili idiom, “aliyekutwa na ngozi,” translatable as “...the one caught with
the skin of the stolen animal must be the thief.”

The stories were interpreted as aiming at showing that the current Peramiho
MP, Minister Jenister Mhagama, had failed to deliver on the promises to
develop her constituency now notable with nothing but dilapidated schools,
poor health services and dangerous makeshift bridges.

Attempts by Nilahi to balance his reports by seeking to get the views of the
district and regional leaders were futile as they dismissed and disregarded him
as a political lackey bent on mudslinging the Ruvuma leadership.

However, one fact is clear: the stories by Nilahi, despite their lack of balance,
ignited spontaneous reactions from district and regional leaders who at different
times visited the areas cited to have social and infrastructural challenges.

In addition, the Songea District Council convened an extraordinary meeting
to discuss and deliberate on the media reports.

The MCT team also interviewed journalists who had visited the areas,
accompanied the regional, district leaders and the local MP. Some of the
journalists could not dispute the accuracy of Nilahi’s reports.

From the visit, some journalists reported about the misuse of funds for the
construction of the village health centre. Others reported that the nearby private
bridge was now open to the public only during daytime and emergencies at
night.

As the country approaches the 2020 General Election, there is a perception
that various political aspirants for parliamentary seats are using the media to
discredit their rivals. This led to the assumption that Nilahi was being used
by persons eyeing the Peramiho Seat, which the journalist denies. There were
also unverified reports that the incumbent MP had used about Sh6 million to
pay journalists for positive coverage.

Christina Mndeme, the Ruvuma RC, expressed displeasure with the stories and
said the reporter should not have rushed to air or publish the same without
seeking responses from the authorities. The RC further said that she personally
knows Nilahi and said that the authorities in the region have cordial working
relationship with journalists.

Pololet Mgema, the Songea DC, complained about lack of balance in the
reporter’s stories. He appealed to media houses to financially facilitate their
journalist’s and enable them to pursue stories fully to avoid dependence on
news sources.

From the accounts of the district and regional leaders interviewed, the reported
thatched classrooms do not exist. What the reporter might have seen, they

Ruvuma: A case of compromised Journalism




insisted, are unlicensed schools put up by migrant communities. Such facilities
are referred to as “shule shikizi” (satellite or co-opted schools). Due to the
pressing need for education for the children, authorities are often compelled
to recognise and provide such “schools” with teachers.

The local leaders also accused Nilahi of staging photos of pupils in a thatched
classroom. The leaders claim that the journalist arranged for the pupils to
move from the classroom block to a thatched room that serves as a kitchen and
dining hall. Other accounts have it that soon after the coverage, the thatched
classroom was gutted by fire in a bid to remove evidence of its existence.

Manfred Nzuyu, the Councillor for Muhukuru Ward, who had been cited
as the source of the reports, distanced himself from the reporter during the
extraordinary meeting of the Songea District Council.

6.0 INDIVIDUAL ACCOUNTS

6.1 Andrew Kuchonjoma: Ruvuma Press Club (RPC) Chairman

Andrew Kuchonjoma - Chairman of
Ruvuma Press Club

Kuchonjoma was the first to be interviewed by the MCT investigation
team. He provided an overview of the scenario before the team
went for other interviewees including Geofrey Nilahi. He said he
had a profound discussion with Nilahi following the incident. He
confirmed that indeed, his colleague went to Muhukuru to gather

information for his story.

According to Kuchonjoma, after Nilahi had gathered
the information, he tried to balance it but he didn’t
get sufficient support. He said Nilahi went to see RC
Mndeme for more information. However, the RC
advised him to go and see the DC. When the video clip
was posted on social media and went viral, Nilahi met
the DC, the RC and Director of Council. Kuchonjuma
said an anonymous person circulated the clip on social
media. No one can provide clear evidence whether
Nilahi posted the clip online, although it contains the
content he gathered from Muhukuru. On October 19 or
20, a special Council sitting was called for councillors
and all ward leaders refuted the information in Nilahi’s
stories and the social media clip.

According to him, the Council selected five journalists
to refute Nilahi’s report. They are:

1- Cresencia Kapinga - Majira

2- Mawazo Mwaijenga - Azam TV

3- Amon Mtega - Mtanzania

4- Joseph Mwambije - ITV

5- Joyce Joliga - MCL newspapers

Ruvuma: A case of compromised Journalism




The selected journalists were sent to the areas where Nilahi said he collected
information for his stories. However, they didn’t reach the spot where the
thatched classroom photos were taken.

In his testimony Kuchonjoma stated that some reporters used social media
platforms to accuse Nilahi of staging the photos of the thatched classroom. “All
journalists who travelled with the political leaders to visit places where Nilahi
gathered his information gave stories that contradicted Nilahi’s,” Kuchonjuma
said.

Nilahi’s stories and clip sparked off a bitter exchange in Ruvuma Press Club’s
WhatsApp group. As a result, Joyce Joliga and Mawazo Mwaijenga were
temporarily removed from the group. It emerged that the two journalists, Joyce
Joliga of MCL and Cresencia Kapinga of Majira, have cordial relations with
Minister Mhagama. Also, Kapinga is the Ndilima Councillor.

Kuchonjoma said the main problem in the clip was the juxtaposition of the
CCM propaganda song and not the basic content. According to Kuchonjoma,
the Songea DC, Pololet Mgema, threatened Nilahi with court action.

Kuchonjoma said, he often gave Nilahi useful advice on ethical journalism
practice, always telling him of the need to ensure there is fairness and balance
before publication.

Also, there are reports that a CCM party official identified as Lazaro Bunungu,
worked with Nilahi to circulate the information to discredit Minister Mhagama.
Bunungu is reported to be eyeing the Peramiho seat in the 2020 elections. This
could not be independently verified.

His observations on the behaviour and weaknesses of reporters in Ruvuma
are:

1. Greed;

2. Disregard for professional ethics;

3. Indulging in close, captive relationship with politicians an

4. Unprofessional conduct.

6.2 Geofrey Nilahi: Correspondent for Channel 10 and ‘Tanzania
Daima’

Nilahi, a member of the Ruvuma Press Club (RPC), was the second person
to be interviewed by the MCT team. According to him, he went for the story
following a tip-off from Simon Kapinga, the Councillor for Muhukuru Rilahi.

Kapinga told Nilahi about the closure of Muungano Primary School, due to
lack of teachers. The school is located in Kapinga’s Muhukuru Ward in Songea
District.

Ruvuma: A case of compromised Journalism




The journalist said he was first informed about the school while
he was pursuing another unrelated story at Muhukuru Rilahi.

Upon getting the tip-off, Nilahi went to the area on September
25, 2018. However, initially, he could not travel to the place
because of its remoteness and long distance from Songea Town.
He also lacked money to cover the costs of transport.

He then contacted another Councilor identified as Manfred
Nzuyu, (Muhukuru Ward) who offered to support him by
sending a motorbike to take him to Muungano.

On the way to Muungano, Nilahi reached Kizuka Ward where
he saw a thatched building and pupils playing outside. This was
Ulamboni Primary School, he noted. However, this was not his
target school. Nevertheless, he stopped and took some video
clips. There were no teachers at the school and Nilahi interacted
with the excited pupils in the schoolyard.

Geofrey Nilahi - Correspondent
for Channel 10/ Tanzania daima

Four of the classroom blocks at the school were built through the efforts of
local residents. Some classrooms had desks but in some, bricks were used
as classroom furniture for lack of desks. There was no blackboard. He also
interviewed the Chairman of the Ulamboni Village about the communal efforts
to construct structures that were not in place.

The local leader also informed the journalist about a village leader who ran
away with funds that had been raised by the community members to build a
dispensary. In the absence of a dispensary, Ulamboni residents have to cross
the Ruvuma River, traversing a treacherous 150-metre long bridge made of
wooden planks. Manfred Nzuyu took Nilahi to see the bridge.

Nilahi spent a night at Nzuyu’s home. The following day, they proceeded to
Muungano Primary School, which was his target. At the school, he met at least
20 pupils. He told the probe team that he believes someone told the pupils to
turn up at the school that day.

Nilahi interviewed some pupils, a volunteer teacher, parents, the Ward
Executive (Rajab Issa), Ward Councillor (Nzuyu), the chairman of school
committee and some community members. He discovered that every day,
pupils carry bricks into the classrooms to use as desks. They also carry stones
that are used as chalk. Also, when it rains, the place becomes inaccessible.

Nilahi defended his story, which he said was professionally compiled. He said
he sent a long message to Jenista Mhagama, the MP for Peramiho on September
26, after gathering all the information. However, the MP didn’t respond to his
messages. On September 27, he sent another message to the MP, reminding
her about the last message. She didn’t reply.

Ruvuma: A case of compromised Journalism




His first story was published October 4 in Tanzania Daima under the headline,
‘Kamwelwe, Ndalichako, Ummy Mwalimu, mnayajua haya yanayotokea
Ruvuma?’

Ten days later, the story was aired on Channel 10 TV. He said his editor, Deo
Mkuchu, didn’t question him on anything about his article. After the article
and the story were published in Tanzania Daima and aired on Channel 10 TV,
he went to see the Communication Officer at the office of the Council.

Nilahi acknowledges that he never reached for comment RC Mndeme or DC
Pololet Mgema. He went to see the two officials after his stories were aired
and published. Three days after his story was aired on Channel 10 TV, a video
clip with content from the Kizuka and Muhukuru wards, laced with CCM
propaganda music, began to circulate on social media.

Nilahi distanced himself from the clips, although he agrees the content on
schools, pupils, bridges and interviewees was his. He said somebody tampered
with his clips. And whoever did that, added the CCM propaganda song to it,
he insisted.

Nilahi says that because of his stories, officials visited the areas along with
journalists. According to him, the journalists were taken along for the purpose
of refuting his stories. Nilahi cited a story refuting his reports as one that
was aired on Azam TV, although he could not recall the exact date of its
transmission.

On October 20, 2018, a special district council meeting was called. While many
journalists attended to cover the meeting, Nilahi was not invited.

According to him, ever since the two stories and clip were circulated, he has
never been invited to any government press conference or event. He also said
that some of his professional colleagues attacked him on social media and
accused him of filing false stories.

On October 16, while he rode a motorbike on his way home, a car with
suspicious occupants overtook and stopped ahead of him. A night earlier, on
October 15, he heard strange voices outside his house.

Also, all the pictures that he took when he went to Muhukuru mysteriously
went missing on his personal computer. He also lives in constant fear and has
reported the incidents to the police.

6.3 Amon Mtega: ‘Mtanzania’ newspaper

Amon Mtega started by explaining what he thought the MCT probe team
needed to know about the school that Nilahi reported about. He said the said
school was not an officially registered facility, but a satellite school (shule
shikizi) connected to a main school.

Ruvuma: A case of compromised Journalism




He said such schools don’t have proper teachers,
are built through community efforts and pupils are
registered in the main schools that may be located in
other wards.

Mtega said what Nilahi did was to draw attention
to the challenges such schools faced, irrespective of
whether they were satellite schools or public schools.
He said there are always different journalistic
approaches to issues. Some journalists report
only success stories and others can only be keen

on challenges. In this case, Nilahi focused on the
Amon Mtega - Correspondent of Mtanzania challenges.

Mtega said that after the clip was circulated, RC Mndeme took him along with
other reporters to verify whether what Nilahi had reported was true. On return
from the field, Mtega wrote a story under the headline: “Mkuu wa Mkoa apiga
marufuku shule shikizi” (RC bans satellite schools).

He said the RC thought that the government would not be able to take care of
satellite schools, so decided to suspend them. However, Mndeme ordered for
teachers, desks and other school facilities to be provided to the school.

He said that his story was not intended to refute or negate what Nilahi had
published and aired earlier, he argued, adding that he simply went to cover
RC’s tour as any reporter would. He insisted that the RC’s tour was not meant
to refute but to verify what Nilahi had reported earlier.

“No one can refute a story which has been published by another reporter,
unless he/she was the one who had reported the issue,” Mtega said. He said
that most politicians do not use the Ruvuma Press Club for media management
but contact only individual reporters.

He gave names of some of the reporters who toured with the RC Mndeme:
1- Cresencia Kapinga - Majira

2- Mawazo Mwaijenga - Azam TV

3- Amon Mtega - Mtanzania

4- Joseph Mwambije - ITV

5- Joyce Joliga - MCL

However, he said, the RC didn’t reach the area where the thatched school was
located due to its remoteness. He believes that Nilahi was accurate and did
not stage anything because there would be no logic in doing such a thing.

Talking about the social media video clip, Mtega said he is not sure if Nilahi
produced and circulated it. However, because he had gathered the content,
everyone is pointing a finger at him.

Ruvuma: A case of compromised Journalism 1 7




However, Mtega said, it was Nilahi who shared the clip with the CCM
propaganda song in the Wanahabari WhatsApp group. When he was asked
if there was a political connection in this matter, Mtega said that some issues
are politically influenced.

He revealed that a source in Dar es Salaam told him that some reporters
received more than Shé million to refute Nilahi’s story.

Mtega said that although Mhagama is popular in her constituency, she could,
all the same, be worried about the 2020 elections.

He further said there have been reports that an unnamed politician paid Nilahi
to pursue the story. Mtega suggested that one Lazaro Bunungu, who is said
to be eying the Peramiho seat, might be involved in the saga. This suggestion
could not be independently verified.

6.4  Joseph Mwambije: ITV Correspondent

Joseph Mwambije started by emphasising that there were no problem with
Nilahi’s stories. “The stories were true. However, the thing that raised the alarm
and discussion was the clip with the backdrop of a CCM song and Minister
Mhagama’s video in Parliament,” he said.

Mwambije thinks it is unethical for a reporter to lace content with political
propaganda. That becomes political activism, he argued. Mwambije said
although he is not sure if Nilahi was the producer and circulator of the clips,
but it was a fact that this reporter went to the scene and came up with the story
the displeased some quarters.

He said the Channel 10 TV story was not as critical as the clip that circulated on
social media. When asked if he went with the RC in the villages where Nilahi
reported, he said that he was invited along with other journalists. However,
he said, RC Mndeme’s visit was routine and not extraordinary.

Mwambije said he never filed a story that refuted Nilahi’s story but rather,
his focused on a village leader who ran away with the funds allocated to the
construction of a dispensary.

He said he came up with a story that he believed would interest his media
outlet in accordance to the preference of his editor whom he had briefed. He
further said that Minister Mhagama, in due course, visited the area, but, he
said, he did accompany her because he had other commitments. He, however,
sent his cameraman.

Mwambije attended the extraordinary District Council meeting on October
20, 2018. He said during that special Council meeting, all ward leaders denied
working with Nilahi or even rendering him support in his effort to get the
Muhukuru and Kizuka wards story.

Ruvuma: A case of compromised Journalism




He said he had not received any instructions from Minister Mhagama or
RC Mndeme on how to write his stories on the matter. Mwambije, however,
admitted they each received Sh50,000, which, he said, was a “normal”
allowance for a journalist.

Despite all the quarrels and disputes that were to emerge, Mwambije said
Nilahi’s stories were good because they awakened the leaders to act on the
challenges facing the villages.

“But I was not happy with the clip with a CCM song in it,” he added.
Mwambije said the whole saga is characterised by political overtones. He
mentioned one Lazaro Bunungu in the saga. Bunungu is said to harbour an
interest in the Peramiho seat. He said, in their WhatsApp group, there were
unsavory arguments between Nilahi and some fellow journalists.

Mwambije said some politicians, (he didn’t name him/her) have sent him SMS
messages in which he/she accuses Ruvuma journalists of allowing themselves
to be used by politicians.

This journalist claimed he was also a victim at one time, when he was banned
from reporting on anything or even visiting Nyasa after he wrote a story on
land and water challenges in the area. “Politicians will refute anything when
they see it will damage their political career or lose their position,” he said.

He mentioned journalists who attended the special Council meeting as:
1- Amon Mtega - Mtanzania

2- Grace Amlike - Key FM

3- Joseph Mwambije - ITV

4- Mawazo Mwaijenga - Azam TV

6.5 Mawazo Mwaijenga: Azam TV

Mwaijenga claims to be Nilahi’s friend, further saying
that they usually discuss their stories and share some
tips. So, he told the MCT team, Nilahi consulted him
before the clip went viral on social media and even
before the stories were sent to the media houses he
works for.

He said Nilahi showed him some raw video footage
from the scene. He said some of the videos featured
the ramshackle school building and the rickety bridge.

Mwaijenga told the MCT team he advised his colleague
not to publish those stories until he gets comment from
authorities. Mwaijenga said he didn’t see Nilahi’s
Mawazo Mwaijenga - Correspondent for ~ story on Channel 10 TV, but saw the clip that trended
AZAM TV online. The clip featured the content he had seen in

Ruvuma: A case of compromised Journalism




Nilahi’s raw footage, a footage that, however, carried no CCM song. According
to Mwaijenga, Nilahi’s clip was a tip for him and he wanted to make a story
out of it. He went to see DC Pololet for a comment on those clips in order
to pursue another story, but the DC said it would be better if they travelled
together since he also had plans to visit the area.

Mwaijenga said upon their arrival, they went straight to Mipeta Primary School
and they found that it was not a substantive educational institution, but rather,
a satellite school.

He said the building that was reported by Nilahi was not a classroom but a
place used for cooking porridge. Mwaijenga interviewed some teachers who,
however, were “not co-operative”. He said he interviewed some villagers as
well.

His intention, he claimed, was to use Nilahi’s story as a tip he would use to
come up with a better story. However, Mwaijenga said, he later realized that
Nilahi’s clip, now with a CCM propaganda song backdrop, was trending
online.

He said, he could not be sure if it was Nilahi who produced and released it to
social media. Mwaijenga said after that visit, his story was published but he
could not remember what his story angle was.

Later on, RC Mndeme paid another visit to that area and this time she invited
another group of journalists.

According to him, the invited reporters were from:

1. Jogoo FM;

2. Azam TV;

3. MCL;

4. ‘Majira’ and

5. ‘Mtanzania’.

He said the RC’s aim was to inspect development projects and challenges in
the area. According to Mwaijenga, his story aired on Azam TV focused on RC
Mndeme’s order that prohibited satellite schools.

Mwaijenga said that about two weeks after the RC’s visit, Minister Mhagama
visited Muhukuru to thank the voters for electing another ward leader from
CCM party. She also visited the schools whose state of affairs was reported by
Nilahi. Mwaijenga said that later on, the UWT women organised an event to
crown Minister Mhagama “Malkia wa Nguvu” of Peramiho Constituency. The
event took place in Mpitimbi.

Following the crowning of “Queen Mhagama”, there were reports that Nilahi
produced another clip, which allegedly sought to demonstrate that even as the
minister was being elevated to royalty, her voters continued to face several
challenges.... The clip featured the bridge and the thatched classroom again.

Ruvuma: A case of compromised Journalism




Mwaijenga said he was unsure if it was Nilahi who produced the clip. However,
it contained some of his known footage. Mwaijenga believes that there is a
longstanding conflict between Mhagama and Nilahi, although no one knows
the root cause of the conflict.

Mwaijenga said Nilahi confronted him to ask why he filed stories which
contradicted his and his response to his colleague’s accusation was that he
simply reported what was on the ground. Nilahi called some of the journalists
at Azam TV headquarters questioning why they aired Mwaijenga’s stories that
focused on negating he (Nilahi) had earlier reported.

When asked if he knew Lazaro Bunungu, Mwaijenga said he didn’t know
him. However, he said he saw a social media post by Bunungu accusing four
journalists from Ruvuma of receiving Sh6 million from an unnamed politician.
He said that Nilahi often shares annoying posts in the Ruvuma Press Club
WhatsApp group.

6.6  Joyce Joliga: Correspondent for MCL

Joyce Joliga -
Coresspondent for
Mwananchi

Joyce Joliga said she saw Nilahi’s news clip that berated CCM, adding that
an official from CCM office in Ruvuma Region asked her to share with him
the clip.

Joliga confirmed that Nilahi made the news clip with the CCM propaganda
song, ‘Mtaisoma Namba’ with the backdrop of Hon. Jenista Mhagama in the
National

Assembly and the sorry state of schools in her constituency.

Asked whether she wrote any story refuting what Nilahi had reported, Joliga
said: “I have never refuted a story written by Nilahi or any other reporter in
Ruvuma Region.” She also denied being a friend of Hon. Jenista Mhagama.

6.7 Cresensia Kapinga: Correspondent for Majira newspaper

Cresensia Kapinga said she got Nilahi’s news clip with the CCM song
from a businessman based in Songea Town.

She denied having filed any story aimed at refuting Nilahi’s story,
adding that she filed a story to ‘Majira” which published it with the
headline, “How Songea District Council helped co-opted schools in
Songea Rural.”

Kapinga alleged that journalists in Songea have problems, adding that
most of them have the tendency to work for personal gain. She could

Cresencia Kapinga- ot elaborate.
Correspondent for Majira

Ruvuma: A case of compromised Journalism




6.8 Christina Mndeme: Ruvuma RC

Christina Mndeme - Ruvuma Regional

Commissioner

The three-member team of investigators from the
MCT sought an appointment with the Ruvuma
Regional Commissioner, Christina Mndeme. During
the meeting, Mndeme complained that journalists in
the region were disappointed by Nilahi’s report that
aimed to tarnish the image of the government and the
ruling CCM.

She said the social media news clip was made with an
ulterior motive, adding that the co-opted schools that
Nilahi claimed were thatched don’t exist in the region.

“What Nilahi did was to take pupils from somewhere
and ask them to sit in a thatched hut that is used for
cooking porridge for the pupils. In the pictures taken
by Nilahi, he branded the hut a classroom, which is
untrue,” said the RC.

All this, charged the RC, was intended to tarnish the image of Ruvuma Region’s
government leaders, including the MP for Peramiho, Ms Jenista Mhagama.
Mndeme said after the news clips were aired, Nilahi went to her office and
asked for forgiveness.

The RC said the journalist claimed that the Councillor in the area had asked
him to take the “misleading pictures” as a way of pressing the government
to assist development projects in the area, including construction of schools.
“Nilahi admitted that his story in the news clips was not balanced because
he did not seek any voice from government leaders in the region, but denied
inserting the CCM song ‘Mtaisoma Namba’ in his clips. Nilahi also admitted
he was a CCM cadre, now why did he publish his story in a newspaper owned
by the Opposition (‘Tanzania Daima’)?” queried the RC.

She said Nilahi admitted that he sent his article to “Tanzania Daima’, although
he quick to explain that it was the editors in Dar es Salaam who selected
the pictures that were run with the story. “What Nilahi did amounted to
undressing Ruvuma Region leaders before the public,” said Mndeme, adding
that the regional authorities asked Nilahi whether there were any politicians
behind his negative reporting. However, the journalist denied he was working
at the behest any politician or politicians as the country inches towards the 2020
General Election.

Mndeme expressed her concern to the MCT, saying despite the government’s
achievements, there were a few individuals bent on tarnishing its image. She
said it was true that there were challenges facing the government, but it was on
course working hard to resolve such challenges. The RC further said authorities
in the region would continue working closely with the Ruvuma Press Club and

Ruvum

a: A case of compromised Journalism



its members. “After the news clips, I directed the Songea DC to visit the areas
that were mentioned in Nilahi’s stories to have an on-the-spot assessment, but
we did not invite the reporter to accompany the DC because we were unhappy
with what he had done,” said Mndeme.

6.9 Pololet Kamando Mgema: Songea DC

Songea DC Pololet Kamando
Mgema admitted that challenges
in journalism were not avoidable.
He said failure to balance stories
was among the problems facing the
profession.

He noted that Songea District was
fortunate to have a good number of
journalists representing almost all
media houses in Tanzania.

However, said Mgema, the news '
clip linked to Nilahi was “doctored” Pololet Kamando Mgema - Songea

and as such, it could not be used as District Council
a portrayal of the real situation of the place the pictures were taken.

However, he noted, uncovering appalling situations in rural areas is not a bad
thing; what mattered was the way the news is presented. The DC admitted that
it was true co-opted schools in areas occupied by migrant farmers from Mbinga
District are still under construction, but he said there were no schools with grass
roofing as Nilahi’s news clips showed.

He also admitted that since collection of revenue in the district was poor, there
was a razor-thin budget for improvement of co-opted schools commonly referred
to as satellite schools. Furthermore, Mgema alleged, Nilahi was sponsored
by Muhukuru Councilor Manfred Nzuyu with the intention of pushing the
government to release revenues for the improvement of schools and a dispensary
in his area. He said Peramiho MP Jenista Mhagama donated iron sheets and
cement for the construction of schools in most of the areas with migrant farmers.
He noted that these areas faced degradation due to deforestation to clear the land
for farming.

In his view, authorities in the region have no grudge against Nilahi and he should
not feel isolated. He appealed to the MCT to ensure media houses improve the
welfare of journalists as a way to guard them against exploitation of by selfish
individuals.

Ruvuma: A case of compromised Journalism




6.10 Rajab Mtiula: Songea District Council Chairman

After learning about Geofrey Nilahi’s news clip, Songea
District Council Chair Rajab Mtiula said he convened
an extraordinary District Council meeting on October
20, 2018.

The meeting was called after it was established that
Nilahi did not seek a response from either Mtiula or
the Songea District Executive Director over his findings
in Songea Rural. Mtiula said when he contacted
Councillors in the areas that Nilahi had visited, they
denied having talked to the reporter about schools that
were in dilapidated condition.

For instance, said Mtiula, when Nilahi met Muhukuru
Councillor Manfred Nzuyu, they talked about villagers’
contributions towards the construction of a dispensary,

Rajabu Mtiula - Chairman of Songea _ :
District Council the disappearance of collected cash and the construction

of a bridge.

“All Councillors in the areas visited by Nilahi denied having accommodated
him,” said Mtiula. He added that during the meeting of 23 Councillors
members, some proposed that Nilahi undergoes a mental check and attestation
of his journalism credentials. He said the Council meeting resolved to ask
the Minister for Information, Culture, Arts and Sports, the Ruvuma Regional
Commissioner and the Songea District Commissioner to take remedial
measures and ensure that what Nilahi did won’t happen again.

Asked whether the Council had received any feedback on their requests as
contained in their resolutions, Mtiula said he was not aware of that.

He added that the Council also appealed to journalists in Ruvuma Region to
observe professional ethics, including the need to balance stories in order to
avoid friction.

6.11 Manfred Nzuyu: Muhukuru Councillor

The MCT probe team talked to Muhukuru Councillor Manfred Nzuyu through
his mobile phone. The Councillor said he saw no problem with Nilahi’s effort
to raise challenges affecting his ward.

He said it is a fact that villagers in the area under his jurisdiction have no
dispensary and are forced to walk several kilometres or use motorbikes to
reach the nearest health facility.

Nzuyu noted that for the villagers to access medical services, they have to cross
River Ruvuma, yet there is no stable bridge.

Ruvuma: A case of compromised Journalism




7.0

He said Nilahi’s stories triggered moves to make some changes. Soon after his
reports, there were discussions between RC Mndeme and the administrators of
the nearby mission to allow villagers to use the bridge owned by the seminary.

He said it is true that Runyele Primary School was closed because it lacked
teachers. Nzuyu said he attended the special Council meeting that was called
on October 20, 2018.

He said the meeting specifically discussed Nilahi’s clip. He said, the topic was
about the clip showing a rickety bridge, the thatched classroom, a clip that
was laced with a CCM propaganda song backdrop. Nzuyu said that clip with
a CCM song annoyed every Ruvuma leader, including him.

He said, the Council meeting was called specifically to refute Nilahi’s report
and the clip with the CCM propaganda song.

Nzuyu also said when Nilahi looked for him after the Council meeting, he
criticised the reporter over his clip.

Moreover, Nzuyu noted, Nilahi mixed up the stories. The Councillor said
the thatched structure in Kizuka Ward was depicted as being in Muhukuru
Ward. The challenge in Muhukuru, he told the MCT team, was a school with
no teachers and the rickety bridge.

The Councillor admitted to have worked with Nilahi and even sent a motorbike
to take him from Muhukuru. He explained that he gave the journalist all the
support he needed because he believed a media report would accelerate the
push for the necessary changes in his ward.

CONCLUSION

7.1 The Ruvuma Region and Songea District leaderships reacted disproportionately
to the stories filed by Nilahi.

7.2 There was no cause for the entire leadership to so react to the stories deemed
negative and send delegation after delegation to the areas reported to have
challenges in attempts to clear the so-called polluted air.

7.3 The leaderships should have acted soberly, instead of being driven by fear
of the unknown as attested in their remarks on the anticipated reactions by
national leadership.

7.4  The Songea District Council overreacted by convening an extraordinary session
simply to deal a blow to the journalist following the reported stories.

7.5 Convening such a meeting it was akin to using a “hammer to kill a fly,” and
was wasteful expenditure of meager public resources.

7.6 Leadersatall levels in public office ought to have thick skin in handling matters
that expose them to public scrutiny.

7.7 If areport on development challenges push leaders to the extent of convening

an extraordinary council meeting and ignite endless trips to areas that have
supposedly been adversely reported, how would such leaderships act in a

Ruvuma: A case of compromised Journalism




8.0

7.8

7.9

7.10
711
7.12

7.13

7.14

major disaster situation?

The fact that deliberate moves were taken to isolate journalist Geofrey Nilahi
and sideline him from all activities that took place after his disclosure of
the development challenges in Songea, and the fact that the police casually
dismissed his claims to the effect that he was being followed by unknown
people, is a significant testimony he was threatened.

And even by the time of writing this report, there were reports that Nilahi was
being followed by the Police.

Journalists allowed themselves to be used by officials against their fellow scribe.
This is vividly explained by the fact that in all trips to the reported areas, the
reporter who first filed stories on the various challenges in the said villages
was left out and he was not even invited to the extraordinary District Council
meeting.

It was wrong for journalists to accept offers from politicians, leaders and other
interest groups and to be used to portray positive images and negate the reality.
Journalists were divided for either political or personal interests.

As balancing and multi-sourcing is crucial in news coverage, it was a failure
and an omission by the reporter who first reported the various developmental
challenges.

The coverage reflects that the reporter was not levelheaded and compromised
impartiality in his reporting. This applies also to editors as gatekeepers of
the media outlets who finally released the reports with serious professional
weaknesses.

It was improper to mix journalistic work —report, story or article with
propaganda, as was the reported case of CCM song, ‘Mtaisoma Namba’'.
Juxtaposing the news story with a party propaganda song definitely led to the
suspicion that the journalist who reported the development challenges in the
Peramiho was also connected to the clip, which trended on social media shortly
after his article was published in ‘Tanzania Daima” and aired on Channel 10
TV.

RECOMMENDATIONS:

8.1

8.2

8.3

8.4

8.5

Leaders at all levels—national, regional and district—need to always react
proportionately to media reports.

Leaders need to remain levelheaded and avoid panicking in the face of negative
media reports.

While dealing with journalists and the media in general, leaders should not be
driven by a fear of the unknown—hallucinating on and anticipating serious
punitive measures that might be taken against them by the national leadership.
Leaders at all levels ought to develop skills in handling and responding to
media reports. This is regardless of their positions and anticipated impact of
the media reports.

Leaders should respond to requests by journalists for information as a crucial

and relevant step in facilitating and implementing the Access to Information
Act 2016.

Ruvuma: A case of compromised Journalism



8.6 Journalists should reject being used to serve selfish interests of individuals or
groups against fellow media practitioners.

8.7 Journalists must reject being compromised by politicians, leaders and other
interest groups; they must refuse to be used to portray false positive images
and negate reality.

8.8 DPolitical or personal interests should not be entertained in journalism
profession.

8.9 Itisalways crucial and pertinent to balance stories and to have multiple sources
in news coverage.

8.10 Editors as gatekeepers of the media outlets should religiously observe
professional principles, rules and regulations and ensure that all news
published or broadcast measure up to ethical standards.

8.11 Journalistic work —reports, stories or articles—should not be mixed with
political propaganda.

8.12 Practising journalists should not hold positions in political parties so that they
remain free to fully play their watchdog role.

8.13 Problems or misunderstandings among media practitioners as this case that
pitted Nilahi against his colleagues in Songea, should be expeditiously settled
by bodies like MCT and the Union of Tanzania Press Clubs (UTPC).

8.14 Media outlets should strive to improve the welfare of their regional
correspondents and stringers and timely pay them to reduce overdependence
on support from news sources and other interest groups.

8.15 Management of media houses should make a point of frequently visiting their
upcountry correspondents to have on-the-ground assessment of the work
environment and strive to improve it.

8.16 MCT should continue visits to media houses and meet with journalists as well
as managements to learn professional challenges encountered and work out
proposals for improvement and suggestions for the way forward.

Ruvuma: A case of compromised Journalism 27




10.0 Photos and Appendices

KL 1:n220i2Daima R

Bora usikie ya kuambi
Sio uyaone ya Ma_gy_van

MELAHL, 48 viguru baspas il @ _

L et o — el z‘

Katika T ya ko, . - v i 3
e 1 o : .

VIONGOE] wa mgai 72 fuut wa £CM
W hudou kuomba o ta

ma
wajwanto wanaogfungulia njiani
aima anafarikl mama s meoto.

nati ya ki cha Magwa-
mils, ina

. 38 §5
 Fsrxs Fiawee ssec=r riS@EiEP IFREFVI DSEFEEN EZRET

. gElEEEE E
§ i Oy

.. '..-F o -
N

Daruja la Mes Mitomani.

anaonea myumbani
P b

hivyo,
Lilaki, wamaishi v

Simon Kapinga b

Hata Bivyo. anasema fd bam  mmoja upo mbali Zaidi ya balomia
ambayo irahataricha maisha o bumiaksema anaenda hukn ki
i ni bwa mbabu hawana nj furudi mapema’” anasema
nyingine ya kujipatia fedha mwenyekiti wa lamat ya shule
Ni ukweli usiopingika luwa  Moh m-cl\hﬂmuln‘nh

maendeleo yeyote

mahali palipo na misndombinu hao  wanapsts mattite ya
ralid ya harab = i
simus na umeme. buknsekana ks ishae Banfs ktani 8 wapate p

Ruvuma: A case of compromised Journalism



Ism

©
<
5
=3
)
2
S
°
S
S
S
Y
o
a
1 30 .: * m
P> 2ila w
wm,mﬁm_m 5
It 3
Ll =
' mw
| 1 M
_n:m“z_mr i m mm mmrm
i

= r-_ “».m_.__m“ _mp_x:,_ i r_ __:

i st i
| &. _M_E_m____ il i
nill




Ruvuma: A case of compromised Journalism




Ruvuma: A case of compromised Journalism




Wametumiwa waandishi wengine wa habari kwenda kukanusha habari

nilixoripoti,waandishi hao wamekuwa wakinitukana kwenye magroup na inbox

wakinituhumu kuwa ni mwongo,baadhi ya jumbe nimeziprinti.
HATUA ZILIZO CHUKULIWA NA SERIKALI BAADA YA HABARI KUENEA.

Nimewasiliana na mwenyekiti wa kitongoji cha ulamboni amesema kuwa madarasa ya
nyasi katika shule ya Ulamboni yamechomwa moto watoto wanasomea juani ili
kupoteza ushahidi,Halmashauri imepewa siku 14 wawe wameezeka vyumba vine
vilivyojengwa na wananchi katika shule hiyo,wamepelekwa walimu wawili katika

shule ya msingl iliyofungwa,dara]a lililokuwa linahatarisha maisha ya wananchi katika
mto Ruvuma limefungwa TARULA wamepewa siku 14 wawe wamejenga.

HALI YA USALAMA WANGU.

Toka tarche 7,8,9 na 10 nyumbani kwangu usiku wa manane kuna watu wanazunguka
nyumba hali inayo nipa wasiwasi na mashaka juu ya kinachoendelea,tarehe 9 saa tatu
usiku kwenye barabara ya kuelekea nyumbani kwangu Ruhuwiko Songea nilikuta gari
imepaki njiani pembeni kuna watu watatu baada ya mimi kupita nikiwa kwa bodaboda
nilisikia wakisema washa gari wakaanza kutufuata nyuma kwa kasi nika mwambia

dereva boda apite njia ambayo gari haiwezi kupita.

Nikashuka sehemu ya giza na kukaa katika nyumba moja isiyokaliwa watu kwa muda
wa dakika 20 hivi baadae nikaenda nyumbani nikalala salama kwa mazingira yaliyopo
nalazimika kutoka nyumbani mpaka mambo yatakapo tulia.

Naomba kuwasilisha.

- e

GEOFREY NILAHL
MWANDISHI WA HABARI CHANNEL TEN SON GEA.

Ruvuma: A case of compromised Journalism



Fwd Photo from Geoffrey Nilahi

From: media@mct.or.tz

Sent: Friday, October 12, 2018 8:17 AM

To: Pili Mtambalike; Paul Mallimbo; hmtuy@mct.or.tz
Subject: Fwd: Photo from Geoffrey Nilahi

Attachments: IMG-20181008-WA0098. jpg

———————— Original Message --------
Subject: Fwd: Photo from Geoffrey Nilahi
Date: 2018-10-11 20:02
From: Geofrey Nilahi <jonilahi2@15@gmail.com>
To: media@mct.or.tz

Ziara ya mh.waziri wa nchi,Sera,bunge,kazi,vijana,ajira ,ulemavu Jenista

Fwd picha.kufungwa kwa zahanati

From: media@mct.or.tz

Sent: Friday, October 12, 2018 8:21 AM

To: Paul Mallimbo; Kajubi Mukajanga; Pili Mtambalike; hmtuy@mct.or.tz
Subject: Fwd: picha.kufungwa kwa zahanati

-------- Original Message --------
Subject: Fwd: picha.kufungwa kwa zahanati
Date: 2018-10-11 20:17

From: Geofrey Nilahi <jonilahi2@15@gmail.com>
To: media@mct.or.tz

ZAHANATI YAFUNGWA KWA UKOSEFU WA WAGANGA.mp4 [1]

[1]
https://drive.google.com/file/d/15nBszypuygVR7jBL9d50w76A wIDTjDv/view?usp=dri
ve_web

Ruvuma: A case of compromised Journalism




Fwd Screen sgort

From: media@mct.or.tz

Sent: Friday, October 12, 2018 8:16 AM

To: Pili Mtambalike; Paul Mallimbo; Kajubi Mukajanga; hmtuy@mct.or.tz
Cc: Ziada Kilobo

Subject: Fwd: Screen sgort

-------- Original Message --------
Subject: Fwd: Screen sgort
Date: 2018-10-11 20:00
From: Geofrey Nilahi <jonilahi2@15@gmail.com>
To: media@mct.or.tz

Yajayo yanafurahisha,kumbe ulamboni ni mkondo wa shule ya msingi Kizuka na
makini??????. Mbunge kote kachangia mabati na saruji pamoja na fedha taslim na

ndio maana aliitwa kuweka jiwe la msingi kutokana na mchango wake wa vifaa vya
viwandani.

Fwd Screen short.
From: media@mct.or.tz
Sent: Friday, October 12, 2018 8:19 AM
To: Pili Mtambalike; Paul Mallimbo; Kajubi Mukajanga; hmtuy@mct.or.tz
Subject: Fwd: Screen short.

———————— Original Message --------
Subject: Fwd: Screen short.
Date: 2018-10-11 20:11
From: Geofrey Nilahi <jonilahi2@15@gmail.com>
To: media@mct.or.tz
[10/8, 20:19] Geoffrey Nilahi: Mbona manyasi hujaonesha ukweli haufichiki
[10/8, 20:19] KELE: Na bado??????
[10/8, 20:20] Geoffrey Nilahi: Huo sio uandishi any way fanyeni kazi.

[10/8, 20:23] KELE: Wewe kwa uandishi gani ulionao wa kupotosha jamii?

[16/8, 20:24] KELE: Manyasi sijaona zaidi ya kibanda cha kupikia kande za
wanafunzi??

[10/8, 20:25] Geoffrey Nilahi: Naona akili yako imefika mwisho.

NILIAMUA KUBLOCK MSG ZAKE ZISIINGIE KWANGU.

34 Ruvuma: A case of compromised Journalism




Fwd VITISHO VINAVYOHATARISHA USALAMA
From: media@mct.or.tz
Sent: Friday, October 12, 2018 8:15 AM
To: Pili Mtambalike; Paul Mallimbo; Kajubi Mukajanga; hmtuy@mct.or.tz
Subject: Fwd: VITISHO VINAVYOHATARISHA USALAMA
Attachments: 5.jpg; 3.jpg; 1.jpg; 2.jpg

-------- Original Message --------
Subject: VITISHO VINAVYOHATARISHA USALAMA
Date: 2018-10-11 19:58

From: Geofrey Nilahi <jonilahi2@15@gmail.com>
To: media@mct.or.tz

GEOFREY PETER NILAHI,

C/0 RUVUMA
PRESS CLUB

PO.BOX
143, SONGEA,
MOBILE.0766085373,

Email.jonilahi2@15@gmail.com

12/10/2018

KATIBU MTENDAJI,

BARAZA LA HABARI TANZANIA,
DAR ES SALAAM.

TAARIFA YA KAULI YENYE VITISHO NA VIASHIRIA VYA HATARI KUTOKA KWA VIONGOZI
DHIDI YANGU.

Katika ufuatiliaji wa habari za vijijini,Septemba 10.2018 nilitembelea kijiji
cha Magwamila kata ya Mhukuru Lilahi wilaya ya Songea mkoani Ruvuma,

Nilikutana na changamoto zinazo wakabili wananchi Ikiwa ni pamoja na ukosefu
wa barabara,kufungwa kwa zahanati kwa kipindi kirefu.

Septemba 26 nilitembelea kata ya Mhukuru katika kijiji cha Mipeta na

Page 1

Ruvuma: A case of compromised Journalism




Fwd VITISHO

From: media@mct.or.tz

Sent: Friday, October 12, 2018 8:18 AM

To: Paul Mallimbo; Pili Mtambalike; Kajubi Mukajanga; hmtuy@mct.or.tz
Subject: Fwd: VITISHO

-------- Original Message --------
Subject: VITISHO
Date: 2018-10-11 20:07
From: Geofrey Nilahi <jonilahi2@15@gmail.com>
To: media@mct.or.tz

Nimetuma email baadhi ya msg nilizokuwa natumiwa na waandishi wa habari
waliokuwa wametumiwa kukanusha story zangu,Yupo mwandishi Joyce Joliga
anajitambulisha kama yeye ni barozi wa mct nasikitika kusema kuwa kila
tunapopata matatizo anageuza mtaji wa kujipatia fedha.

niliwahi kupigwa ofisini kwa DE Samandito Gombo wa Mbinga na nikafikishwa
Polisi yeye alinitukana sana kwa msg

GEOFREY NILAHI SONGEA

Ruvuma: A case of compromised Journalism












ISBN 978-9987-710-74-4

Published By:

Media Council of Tanzania (MCT)

P.O Box 10160, Dar es Salaam, Tanzania.
Tel: +255 22 27757228 /2771947

E-mail: media@mct.or.tz

Website: www.mct.or.tz




